Hogyan érhetjük el legkönnyebben, hogy reklámkampányunk elérje a célját? 9 alapvető lépésben bemutatjuk egy kampány sikerességének titkát.

  1. A marketing kampány illeszkedjen a hosszú távú marketing stratégiába!

Ideális esetben a marketing megkezdése előtt rendelkezünk már egy marketingtervvel. Ez a terv teljes körű képet nyújt a hosszú távú marketing stratégiáról és a célokról, amik a cégednek fontosak. Az adott kampány mindig ennek a tervnek egy kis darabkája, egy meghatározott cél elérését célzó marketingesemény.

Ha a marketing kampányod illeszkedik az átfogó tervbe és tudod, ki a célpiacod, akkor azt is tudni fogod, hogy hogyan lehet leginkább kommunikálni velük.

  1. Állítsd be a kampányok céljait és paramétereit!

Mit szeretnél elérni a kampánnyal, mi a fő célod? Például piacvezető szeretnél lenni vagy növelni az eladásaidat? Minél részletesebben fogalmazd meg a céljaidat, mert annál könnyebb lesz a tervezés minél inkább látod a nagy képen belül az apró részleteket, célokat. Sokkal könnyebb azt meghatározni, hogy adott esetben napi 20 eladást szeretnél, mint azt, hogy szeretnék több terméket eladni. Az előbbi egzakt és mérhető, utóbbi pedig általános és mondhatjuk, hogy evidencia.

A paraméterek esetében a fő tényező az idő lesz. Meg kell határoznod, hogy milyen időintervallumban szeretnél kommunikálni. Ez segíteni fog abban is, hogy milyen büdzsét érdemes tervezned. Hiszen, ha folyamatosan akarsz kommunikálni, akkor teljesen más összeggel kell számolnod, mintha azt mondod, hogy most 1 hónap alatt napi x eladást szeretnél. Ez utóbbi egy elérhető, de legalábbis mérhető cél és így értelmet is ad a marketingnek, hiszen látni fogod a megtérülést (a cél megvalósulását).

  1. Határozd meg, hogyan fogod mérni a kampány sikerességét!

Milyen mutatókat fogsz használni a kampány során, amikből tudni fogod, hogy sikeres vagy sem a marketing kampányod? Nyilvánvalóan, ha olyan marketingcélod van, mint például “Az értékesítések három hónap alatt 50%-kal emelkedjenek”, akkor a marketingkampány sikerének mérésére szolgáló mutató a három hónap alatt elért eladások száma lesz. De az eladások száma nem feltétlenül megfelelő módszer, ha a marketing célja nálad a márkaismertség növelése vagy a weboldalad keresőben történő rangsorának javítása.

Az online marketing nyomon követéséhez érdemes használni a Google Analytics szolgáltatást.

Az offline kampányok sikeressége nyomon követhető egyedi módszerekkel, mint például a kampány közben és utána történő telefonhívások számának mérésével. A mérés mindig attól függ, hogy milyen konverziós lehetőséget adunk a célcsoportnak, akiket a kampánnyal megcélzunk. Ha például egy telefonszám hangzik el egy rádióreklámban, akkor a telefonhívásokat érdemes figyelni, sőt rá is kérdezhetünk egy előre kialakított egyszerű kérdőívvel, hogy minek hatására telefonál az érdeklődő, hol látta, hallotta a cég elérhetőségét.

Fontos azonban, hogy mindig legyen egy kiinduló érték, akármi is a kiválasztott mérőszám, mert a kampány során ehhez viszonyítva fogod látni a fejlődést.

  1. Állítsd be marketingkampány költségkeretét!

A kampányra fordított összeg nagymértékben befolyásolja a választható marketingstratégiát, így először el kell döntened, hogy mennyit szeretnél marketingre költeni a kampány keretében. Nyilvánvaló, hogy a Superbowl TV hirdetés sokkal költségesebb, mint egy hirdetés a helyi televízióban vagy a közösségi médiában.

Viszont nagyon fontos, hogy ne korlátozd döntésed az ingyenesen kínált vagy akciós hirdetési és promóciós lehetőségekre. Ez az egyik legnagyobb hiba, amit a vállalkozások elkövetnek, hogy szeretnék minél kevesebből megoldani a marketinget. Pedig a marketing okosan felépítve nem kidobott pénz! Persze nem minden ingyenes marketing eszköz rossz. Érdemes kiaknázni ezeket a lehetőségeket is, például linkgyűjtő oldalak vagy egyéb ingyenes lehetőségek segítségével. De kezdj el megbarátkozni a gondolattal, hogy a marketing alapvetően mindig költséggel jár, még akkor is, ha a költség adott esetben csupán a reklámra fordított idő, amit más, bevételt hozó tevékenységtől veszünk el.

A megfelelő ár-érték arányú eszköz kiválasztásakor pedig mindig alaposan gondold át, hogy vajon ez a legjobb / leghatékonyabb / legmeggyőzőbb módja annak, hogy elérjem az ügyfelemet? Ez sokat segít majd abban, hogy ne költs feleslegesen.

  1. Válaszd ki marketingstratégiát, hogy hogyan fogsz kommunikálni a célcsoportod felé!

Milyen kommunikációs csatornákat fogsz használni?

Közterület? Rádió? Email? Online hirdetések?

Mindig tartsd szem előtt, hogy egyes kommunikációs csatornák jobban megfelelnek a te célpiacodnak, mint mások. Például a most egyre népszerűbb online hirdetések használata teljes pénzpazarlás lehet, ha a célcsoportod sokkal inkább a rádiót hallgatja.

Gondolj a célcsoportod szokásaira, amikor kiválasztod a használni kívánt csatornákat. Hol töltik idejüket? Hol keresik a termékeket és a szolgáltatásokat, amiket igénybe szeretnének venni? Egy magazinban? Egy buszmegállóban lévő citylight plakáton? Az okostelefonjukon?

  1. Hozz létre egy idővonalat / cselekvési tervet!

Írd le, hogy pontosan mikor mit fogsz csinálni a kampány során!

Nem kell részletesen kidolgozni, de a leírása nagymértékben növeli a kampány sikerességét, valamint megkönnyíti az utólagos elemzést is.

Képzeld el például, hogy olyan kerékpáros ülést adsz el, amelyet úgy terveztek, hogy kényelmesebb legyen, mint a legtöbb. A kampányterved ebben az esetben kinézhet például így:

  • Szponzorálod a helyi kerékpárversenyt, ezáltal megjelensz a helyszínen és az esemény minden kiadványában, hirdetésén, stb.
  • Elhelyezel egy sor hirdetést a helyi újságban az esemény előtt és után
  • Közzéteszed vállalkozásod Facebook oldalán az eseményt, ahol megemlíted, hogy te vagy a szponzor. Az esemény után pedig fotókat is feltöltesz az eseményről, ahol jó látszik a vállalkozásod logója, terméke, stb.

Ez egy nagyon egyszerű és könnyen megvalósítható marketing kampány példája. Az egyszerűség tud jó lenni, ha eredményeket ér el.

A fenti kampány kapcsán nem elképzelhetetlen, hogy megkeresed az egyik profi vagy félprofi versenyzőt és megkéred, hogy viselje a mezén a logódat és a cégnevedet, cserébe kap egyet a termékből és mondjuk fizeted a nevezési díját.

Ezzel még többen láthatják a termékedet, ráadásul hiteles forrásból. Emellett az is elképzelhető, hogy az illető elvállalja, hogy lesz a vállalkozásod arca. Ennek kapcsán létrehozhattok egy olyan Facebook oldalt, ami azoknak szól, akik szeretnek kerékpározni, versenyeken indulni és nekik a céged arca, mint autentikus forrás fogja ajánlani a terméket.

Látod milyen egyszerű is lehet a marketing?

  1. Tedd meg!

Írd meg a hirdetésed! Határozd meg a dátumokat! Helyezd el hirdetéseidet! Keress valakit, akit el tudsz képzelni a kampányod arcának! Keltsd életre a reklámkampányodat!

Ennél a pontnál érdemes visszamenni a cselekvési terv idővonalához és leellenőrizni az elemeket. Írd be az időpontokat, amikor befejezted az egyes feladatokat! Ezzel a kampányod tervezett és megvalósított lesz és meglátod milyen jó érzés lesz kipipálni az egyes pontokat!

  1. Mérd a kampányod eredményességét!

Amikor a kampány véget ért, itt az ideje, hogy megtudd, milyen sikeres volt. Menj vissza a marketing célodhoz és nézd meg, hogy mit választottál a kampány sikerességének mérőszámaként! Látni fogod, hogy hogyan valósult meg az a cél, amit kitűztél.

Ha a célod az eladások százalékos növekedése volt havonta mondjuk 20%-kal, akkor elegendő összehasonlítanod a kampányban érintett hónapok eladásait és egyszerű matematikai alapokon kiszámolni a növekedést.

  1. Elemezz és szükség szerint ismételd meg!

Miután megmérted a marketingkampányod eredményeit, eldöntheted, hogy az általad használt marketingstratégia helyes volt-e. Ez alapján már tudsz dönteni a jövőbeli kampányokról is.

Ha a kampány során a nyomon követés helyén volt, látni fogod, hogy melyik marketingstratégia volt eredményes és ennek megfelelően módosíthatod a következő kampány stratégiáját. Ha például az adatok azt mutatják, hogy a megnövekedett eladásoknak csak 2% -a érkezett a Facebook megjelenéseidből, akkor dönthetsz úgy, hogy a következő évben nem használod ezt a csatornát a kampány során. Vagy dönthetsz úgy is, hogy megismétled az egész marketingkampányt az eredeti tervek szerint és megnézed, hogy javul-e a stratégia eredménye.

Természetesen a kampány megkezdése előtt elért értékesítési eredményeid adottak, így egy marketingkampány csak plusz lökést adhat. Ha megfelelően beállítottad a marketingkampányodat és vezetetted a lépéseket, akkor utólag látni fogod, hogy esetlegesen mit kell legközelebb másképp csinálnod.

 

Sok sikert!